1. Contextualització del text
1.1. L'obra
d'on procedeix el text, el seu autor, el corrent literari i l'època a què
pertany.
1.2. El
receptor real o destinatari del text, la motivació real o literària de
l'escrit, el mitjà amb què s’ha donat a conèixer.
1.3.
Característiques externes del text: títols, tipus de lletra, subratllats,
divisió en paràgrafs, versos, estrofes...
2. Contingut del text
2.1. Determinació
del tema del text. El tema és l’assumpte o idea central del text. Pot anar
lligat a la ideologia de l'autor.
2.2. Argument.
L’argument és el desenvolupament del tema, allò que explica l’autor/a.
3. Estructura del text
3.1. Determinació
de l’estructura:
3.1.1. Externa: la
que ens proporciona el propi text quan apareix dividit en parts, capítols,
seccions, versos, estrofes, actes, escenes, etc.
3.1.2. Interna: la
que no es mostra de manera explícita, però que podem descobrir si llegim
atentament el text. Per determinar l'estructura interna d'un text, hem de tenir
en compte el desenvolupament lògic del seu contingut.
3.2. Anàlisi dels
personatges: caracterització directa o indirecta; descripció física i
psicològica; actuació com a personatge pla o rodó; funció del personatge:
principal/ secundari/ fugaç.
3.3. Temps: ordre
lineal o alterat, retrospectiu, simultani. Durada del temps.
3.4. Escenari o
espai.
3.5. Punt de vista:
1a o 3a persona; narrador omniscient, observador, editor...
4. Forma del text
4.1.Gènere (poesia,
narrativa, teatre, assaig) i subgènere al qual pertany el text.
4.2. Tipus de text:
narració, descripció (objectiva o subjectiva), discurs (monòleg o diàleg; estil
directe, indirecte o indirecte lliure; monòleg interior).
4.3. Estudi de la
llengua.
4.3.1. Tipus de
lèxic emprat. Registre lingüístic.
4.3.2. Freqüència
de les categories morfològiques i la seva influència en el text. Organització
gramatical del text (tipus d’oracions).
4.3.3. Estudi de la
mètrica.
4.3.4. Recursos
literaris.
5. Conclusió
5.1. Síntesi de les
principals idees exposades en realitzar el comentari del text.
ALGUNS CONSELLS PER AL COMENTARI DE TEXT
1. Numera les
línies de cinc en cinc: serà més fàcil localitzar les referències que
s’incloguin en el comentari.
2. Llegeix
atentament el text. Si cal, cerca els mots que no entenguis al diccionari.
Subratlla els mots o paraules clau.
3. Fes una recerca
prèvia del context de l’autor, que et servirà per a l’apartat 1 del comentari.
No ha de ser molt llarga perquè l’objectiu de l’anàlisi és el mateix text.
4. Un comentari de
text no és una paràfrasi. No es tracta de dir el mateix que ja diu el text amb
unes altres paraules. Dit d’una altra manera, no podem confondre el comentari
de text amb un resum. Comentar un text és analitzar, explicar, relacionar…
5. Mai no es
repetiran paraules del mateix text, llevat que es tracti de conceptes
particulars o que es faci la citació d’algun paràgraf important. Si és el cas,
la citació s’ha de posar entre cometes.
6. El text no s’ha
de prendre com a pretext per explicar tot el que ja sabem sobre l’autor,
l’obra, el tema o l’època, sinó que hem de seleccionar, de tot allò que sabem,
el que té una relació directa amb el text, allò que ens pot ajudar a situar el
text i a entendre’l millor.
7. No posarem coses
de collita pròpia ni valoracions personals, sinó que ens cenyirem exclusivament
a allò que diu el text.
8. Utilitzarem
connectors: primerament, per una banda,
d'altra banda, per acabar...
9. Rellegeix el
comentari i fes-ne les correccions ortogràfiques, lèxiques i morfosintàctiques
oportunes per tal que el text que en resulti sigui correcte.
10.
No confonguis la conclusió final amb una valoració personal.
11. La presentació
formal és molt important: un exercici net, sense ratllades, sense faltes
d’ortografia, de presentació o de sintaxi, amb un vocabulari acurat, enriqueix
formalment el comentari.
Una altra guia per a un comentari de text literari:
http://batxillerat.blogspot.com/2014/05/guia-per-un-comentari-literari.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada